A mesterséges intelligencia jelentős hatással van életünk különböző aspektusaira, amelyek közül sokat még nem is értünk meg kellőképpen. Bőven van még mit tanulnunk az AI-ban rejlő lehetőségekről, és a vezetőknek tisztában kell lenniük előnyeivel és korlátaival, hogy hatékonyan szabályozhassák és megérthessék a legoptimálisabb felhasználási területeit.
Az AI kapcsán számos általános félelem és aggály merülhet fel, épp ezért a vezetőknek és kollégáknak egyaránt figyelemmel kell kísérniük a legfrissebb fejleményeket, hogy megértsék, hogyan alkalmazható leghatékonyabban az AI, és milyen felhasználási lehetőségeket kínál.
Ebben a blogban bemutatjuk, hogy hogyan fog az AI munkaidőt felszabadítani a munkavállalóknak, nem pedig helyettesíteni őket – olvasson tovább, hogy többet tudjon meg!
A mesterséges intelligencia felváltja majd az alkalmazottakat?
Az IMF szerint a munkahelyek közel 40%-a világszerte ma már automatizálható vagy mesterséges intelligencia által bővíthető.
Önmagukban az ilyen tények ijesztőnek tűnhetnek a nagy mennyiségű manuális munkát igénylő területeken dolgozók számára, de a történet ennél sokkal többről szól.
A Korn Ferry jelentése szerint „2030-ra világszerte több mint 85 millió szakemberből lesz hiány”, kiemelve, hogy „a legnagyobb probléma nem az, hogy a robotok elveszik az összes állást – hanem az, hogy nincs elég képzett munkaerő, aki elvállalná őket”.
A vezetők érdeklődése a képzett munkaerőhiány kezelésére szolgáló megoldások és az AI-automatizálás iránt nem véletlen. Az AI nem helyettesítheti az emberek logikai képességeit és szakértelmet, de a vállalatok az automatizálási képességeket a képzett munkaerőhiány áthidalására és a jelenlegi szakemberek termelékenységének javítására használhatják.
Egy nemrégiben készült McKinsey-jelentés szerint annak ellenére, hogy a tevékenységek 60%-a automatizált lesz, a munkakörök kevesebb mint 5%-a lesz csupán az AI által helyettesítve – ez jelentős eltérés.
Hogyan működhet együtt a mesterséges intelligencia a munkavállalókkal?
Az automatizálás és a mesterséges intelligencia veszélyeire való állandó fókuszálás elvonja az emberek figyelmét a valódi előnyeiről: a termelékenység javulásáról, a versenyképesség fenntartásáról és arról, hogy a használatával megtakarított időt stratégiai feladatokra lehet fordítani.
A felsővezetőket folyamatosan proaktív adatbecslésre, előrejelzésekre és a kulcsfontosságú funkciók stratégiaibbá tételére ösztönzik, különösen a pénzügyekben. Ehhez egy átlátható adatmodellre van szükség és megoldásra a monoton adatbevitel kezelésére.
Gondoljon arra, hogy még mindig mennyi időt töltenek kollégái manuálisan az adatok diagramokba, táblázatokba, jelentésekbe és egyebekbe történő tömörítésével, valamint ezen adatok naprakészségének biztosításával járó munkaterheléssel.
A kézi adatbevitel már a múlté – az AI-al támogatott automatizálás gyorsasággal, hatékonysággal és pontossággal képes elvégezni ezeket az általános és alacsony hozzáadott értékű, de szükséges feladatokat.
Bárki, akinek van tapasztalata ezekkel a manuális feladatokkal kapcsolatban, tanúsíthatja, hogy mennyire megterhelőek a termelékenység szempontjából, mivel ennek eredményeként hajlamosak az emberi hibákra. Az AI automatizálás nem fárad el, biztosítva, hogy ezek a kulcsfontosságú folyamatok a lehető leghatékonyabban és legpontosabban legyenek elvégezve.
Ez lehetővé teszi a szakemberek számára, hogy szakértelmüket ott használják, ahol az számít, vagyis olyan feladatokban, amelyek az adatok előrejelzését, a lehetséges akadályok előrejelzését és proaktív stratégiák kidolgozását szolgálják.
Ennek ellenére az AI segíthet a stratégia kialakításában – az adatvizualizáció, a gépi tanulás és az adatok projekciója hasznos AI-képességek az adatokon alapuló döntések meghozatalához -, de ehhez továbbra is szükség van az emberi logikára a stratégia végrehajtásához és nyomon követéséhez.
Egyértelmű, hogy a technológia és a vállalati célok összehangolása kulcsfontosságú, de az AI-t bevezető vezetőknek naprakésznek kell maradniuk az AI szabályozásával és irányításával kapcsolatban, amelynek nagy része még mindig fejlesztés alatt áll.
Az AI felhasználási lehetőségei a felhőalapú ERP rendszerben
Fontos megjegyezni, hogy a mesterséges intelligencia ERP-ben és back-office műveletekben történő alkalmazásához digitális és felhőalapú rendszerekre van szükség. Az AI egy újabb ok, amiért a felhőbe való áttérésnek prioritást kell élveznie a modern vállalatok számára, hogy kiaknázhassák a modern digitális képességek előnyeit.
Azok, akik még mindig olyan hagyományos pénzügyi rendszereket használnak, mint az Excel, lemaradnak az innováció és a termelékenység terén, amelyet az AI biztosít a digitálisan fejlettebb vállalatoknak számára; azok a vállalatok, amelyek az AI-t használják, természetesen versenyképesebbé válnak az innovációnak és a termelékenységnövekedésnek köszönhetően.
Íme néhány a felhőalapú ERP-rendszer AI képességei közül:
- Fejlett jelentéskészítési képességek – A felhőben integrálódott adatokból és a funkciók közötti adatáramlásból az AI könnyedén készíthet fejlett és részletes jelentéseket több adatkészletre vonatkozóan, mindössze néhány kattintással, ami a hagyományos rendszerekben órákig tartana.
- Közel valós idejű frissítések – Az adatok konszolidálása önmagában is feladat, de a jelentéseket és más adatáttekintéseket folyamatosan frissíteni kell naprakész adatokkal, hogy érdemi döntéseket lehessen hozni. Az AI képes valós idejű frissítéseket biztosítani, miközben jelentéseket készít, és biztosítja, hogy a meglévő adatnézetek folyamatosan a legújabb adatokkal frissüljenek.
- A mesterséges intelligencia közvetve a stratégia megvalósítását segíti elő – Az automatizálás időt szabadít fel kollégái számára, hogy az adatok előrejelzésére és a rájuk épülő stratégiák kidolgozására fordíthassák kapacitásaikat.
- Bővíthetőség – Az AI a felhőalapú funkciókkal kombinálva lehetővé teszi az innováció folyamatos megvalósítását. A low-code és no-code eszközök, valamint az intelligens asszisztensek segítségével a kódolási ismeretekkel vagy képzettséggel nem rendelkező alkalmazottak akár „fejlesztőkké” is válhatnak, és természetes nyelvi parancsok segítségével létrehozott, testre szabott megoldásokkal bővíthetik vagy fejleszthetik ERP-rendszerüket.
- Javított felhasználói élmény – A csapatuk üdvözölni fogja a AI-rendszer nyújtotta felhasználói élményt, amely lehetővé teszi számukra, hogy lemondjanak a manuális feladatokról, és inkább a stratégiára összpontosítsanak. Ez sok esetben szükségtelenné teszi az ERP-felületeken történő munkát, mivel számos feladatot ki lehet emelni és meg lehet oldani egy intelligens asszisztensen keresztül.
Hogyan növelhetjük a produktivitást és támogassuk a kollégáinkat az AI segítségével?
Mivel a vállalatok minden eddiginél több adatot generálnak, egyre nagyobb szükség van precíz és hatékony adatkezelési gyakorlatokra a megnövekedett jelentéstételi megfelelés kezeléséhez, és a növekvő szakemberhiány miatt a vállalatoknak olyan kapacitásokra van szükségük, amelyek növelik a termelékenységet – világos tehát, hogy miért olyan aktuális téma az AI-val történő automatizálás.
Az IMF rámutat, hogy a fejlett gazdaságok jobban felkészültek az AI alkalmazására, de még mindig elsődleges prioritásként kell kezelniük az innovációt, az integrációt és a szabályozást, hogy elősegítsék az AI biztonságos és felelősségteljes használatát.
A vállalatoknak nem szabad csupán az AI szolgáltatók állításaira támaszkodniuk, hanem kritikusan kell értékelniük az elérhető lehetőségeiket. Az informatikai vezetőknek (CIO-knak) és az AI-t alkalmazó szakembereknek fontos feladatuk, hogy érdemben kommunikáljanak a munkatársaikkal, és biztosítsák számukra a megfelelő képzést, hogy magabiztosan használhassák az automatizálás lehetőségeit, valamint, hogy világosan bemutassák számukra az AI-ban rejlő potenciált.
Az ERP2U-nál évek óta dolgozunk ERP rendszerek bevezetésén és segítjük a digitális transzformációt számos iparágban. Az új digitalizált folyamatok önmagukban is már növelik a hatékonyságot és AI által hozott innovációs lehetőségek beépítése maximalizálhatja ezek megtérülését, miközben biztosítja, hogy ezek az intelligens megoldások arra összpontosítsanak, ami igazán fontos: az Ön kollégáira.
További információkért látogasson el Termékismertető oldalainkra, vagy vegye fel a kapcsolatot értékesítési csapatunkkal, ha többet szeretne megtudni arról, hogy milyen megoldásokat kínálunk a digitalizáció kapcsán!